La diabetis tipus II o de l’adult és deguda a que la insulina, tot i fabricar-la, resulta ineficaç o bé la seva secreció és inadequada. Les seves causes es desconeixen encara que se sap que està afavorida per una alimentació rica en productes dolços i refinats, i pobre en cereals integrals.

Les persones diabètiques solen ser obeses i presentar transtorns en el metabolisme dels greixos, amb un excès de colesterol i dels triglicèrids, degut a que la insulina afavoreix la síntesi i l’acumulació de greix. Per aquest motiu, moltes persones aconsegueixen reduir considerablement els nivells de sucre en sang, simplement fent dieta i aprimant-se.

La dieta d’un diabètic no difereix molt d’una no diabética. Només cal tenir en compte certes coses:

  • Ha de procurar no estar massa hores sense menjar (millor fer 5 o 6 àpats) i no fer grans menjades.
  • Beure 1,5-2 litres d’aigua.
  • Realitzar exercici físic dins de les possibilitats de cadascú.
  • Pendre 2 peces de fruita al dia i 3 o 4 de vedures i hortalisses fresques o cuites.

Aliments que cal augmentar

Consum moderat

Aliments que cal reduir

Llegums : cigrons, fasols, llenties…

Verdures: totes són ben tolarades, però sobretot: bròquil, coliflor, col fermentada, endivia, escarola, enciam, mongetes, fesols, carxofa (té acció hipoglucemiant (reduiex els nivells de sucre), ceba (hipoglucemiant i protectora de l’arteriosclerosi) cards, cogombre i api (regula els nivells de sucre en sang i diminueix els del colesterol).

Cereals integrals: molt importants, sobretot la civada, l’ordi i el blat.

Champinyons: milloren l’evolució de la malaltia.

Germen de blat: té vit. B1 i E que explicaria part de l’efecte antidiabètic.

Magnesi (llegums, fruits secs, germen de blat “salvado de trigo),  crom, coure i manganés (hortalises i verdures fresques, germen de blat, llevadura de cervesa i fruita!)

Fruita fresca: és equivocat creure que no en poden prendre. Els hi és necessari per què aporta vitamines, antioxidants que milloren la seva situació i les possibles complicacions  cardiovasculars, i  a més fibra: component molt favorable.

 

Fructosa: és una dels sucres que es troba a la fruita i, tot i que no fa falta l’insulina per ser metabolitzada no se’n pot abusar doncs pot produir augment de triglicèrids i àcid úric en sang. Malgrat tot, hi ha algun estudi que la considera beneficiosa en quantitats moderades

 

Patata

 

Olives, alvocats  i coco

Sucre i tots els aliments que en continguin

 

“Bolleria” refinada: madalenes, pastes, pastissos…

 

Mel

 

Xocolata

 

Marisc

Greix saturat: mantega, embutits, bacon, foie-gras, carns greixoses com el xai, corder, vedella… En general s’ha de reduir el consum de carn.

 

Begudes alcohòliques

 

Sal: pel risc d’hipertensió en les persones grans, el qual empitjoraria les complicacions cardiovasculars de la diabetes.

Llegiu també l’article de l’Elvira  Neri, consells per reduir l’índex glicèmic al nostre apartat de consells